Trends in 2024 in Camping en Glamping
De wereld van campings en glamping blijft zich ontwikkelen, met nieuwe trends die in 2024
zullen doorbreken. In dit blog kijk ik, Richard Otten en glamping-expert, vooruit op de trends
die ik voorzie in het komende jaar. Deze trends, voortkomend uit onderzoek en
klantgegevens vanuit onze website www.glamping.nl en aangevuld vanuit mijn eigen
waarnemingen in het veld en vanuit mijn netwerk, bieden inzicht in hoe mensen hun vrije tijd
in de natuur willen doorbrengen. Laten we enkele van de meest opvallende trends bekijken
in dit blog.
City glamping
Huttopia heeft al een tijd geleden ingespeeld op deze trend met hun label ‘citycamp’, maar ook andere spelers zien de voordelen van een camping vlakbij de stad, waarbij je in de buitenlucht verblijft, maar op een goede afstand en met een goede verbinding zo in de binnenstad bent. Uiteraard verblijf je dan wel in een luxe safaritent tijdens je verblijf. Urban Gardens in Gent is hier een heel mooi voorbeeld van, als je een citytrip doet naar deze mooie Belgische stad. in 2024 zullen we vaker citytrips in de buitenlucht gaan doen.
Safaritent is mainstream en betaalbaar
Glamping, 15 jaar geleden toch een term voor een vorm van luxe kamperen, wordt nu toegankelijker en betaalbaarder. Dit komt ook door de schaalgrootte die in de branche wordt toegepast. Veel campings in binnen- en buitenland vullen hun pitches zelf of via een touroperator, met luxe accommodaties en tenten, die te boeken zijn tegen een redelijke prijs. De accommodatie is vaak een safaritent, met of zonder sanitair, speciaal voor kinderen of juist een luxere versie. De safaritent als accommodatie op zichzelf is niet meer bijzonder en kan je zien als de bungalowtent van deze tijd. Daarbij helpt het dat het aanbod nog steeds groeiend is en de consument dus wat te kiezen heeft, zeker als hij last minute nog wil boeken. Niche touroperators in dit veld, zoals Villatent, Greencamp, Tendi, maar ook Budget-Gamping.nl spelen hier goed in en in elk prijssegment is er wel aanbod. Let op! De mooiste plekken en locaties, daarvoor zal je toch echt wel moeten vroegboeken, wat ook vaak een voordeel oplevert.
We gaan op glamping vakantie buiten Europa
Een interessante trend is dat we zien dat steeds meer Nederlanders ervoor kiezen om tijdens hun vakantie in bijvoorbeeld Amerika, Zuidoost Azië of Afrika te verblijven in een lodge of safaritent en niet naar hotels te gaan. Het aanbod van glamping bestemmingen op deze continenten is dan ook erg aan het groeien en vooral in het hoogsegment is er veel te kiezen. Op deze manier kan je ook buiten Europa genieten van de natuur, maar toch ook genieten van de luxe. Via touroperators als Doets reizen en Tioga tours zie je dat glamping accommodaties ook standaard zijn opgenomen in hun rondreizen en je dus een heuse glamping rondreis door Amerika kan gaan maken.
Analoge adventures
Hoewel de gasten soms een digitale detox willen, is bereikbaar blijven nog steeds een cruciale factor. Overweeg als locatie daarom om bijvoorbeeld de Wi-Fi alleen in bepaalde gebieden aan te bieden (bijvoorbeeld in het restaurant). Daarnaast zien we een stijgende vraag naar ‘remote’ locaties. Dit is in Nederland ook niet zo gek, waar het inmiddels overal druk is. Deze trend benadrukt de wens om volledig los te koppelen van technologie en op te gaan in de natuur. Dit hoeft niet altijd ver weg te zijn, maar dit kan ook door bijvoorbeeld te kiezen voor Duinoord op Ameland. Daar hebben Huub Stikkelbroeck en zijn team vooral de natuurlijke inbedding in het landschap omarmd met het centrumgebouw op een prominente plek met een natuurlijke uitstraling.
Car-less kamperen in opkomst
In 2024 zullen we een toename zien van het zogenaamde ‘car-less kamperen’. Mensen kiezen ervoor om hun kampeerplek te bereiken met openbaar vervoer, fiets of te voet, weg van de gebaande paden. Het is een verschuiving naar een vorm van ultieme duurzaamheid en de wens om meer afgelegen locaties te bezoeken. Zeker in Nederland zit fietstoerisme al een tijdje in de lift en zie je al campings inspelen om kleinschalige ‘pods’ en ‘een- of twee persoonssuites’ die je voor slechts 1 nacht kan boeken, waarbij ook direct wordt ingespeeld op de solo-traveller. Bedrijven zoals campingnavigator.com bieden ook bijvoorbeeld al veel fietsgidsen aan.
Glamping als GO-ccassion
Meer en meer mensen hebben niet alleen de zomervakantie als ‘grote vakantie’. De trend is om door het jaar heen vaker en korter op reis te gaan. Deels ingegeven door de klimaatveranderingen waardoor het in de zomer in Zuid-Frankrijk te heet is, maar deels ook ingegeven door vaker momenten aan te grijpen om het leven te vieren en in verschillende samenstellingen op vakantie te gaan. Het multi-generatie gezin is hier een voorbeeld van, waarbij opa en oma mee mogen (of betalen) om zo langer en intensiever met de kleinkinderen om te kunnen gaan. Maar wat we ook zien is dat er vriendenweekenden zijn, fietsvakanties, wintermarkten, concerten in het buitenland, kortom: van elke gelegenheid is er wel een vakantie te maken. En terecht! We hebben tijdens Corona gezien hoe belangrijk het is om met je dierbaren samen te zijn. Maar dit doen we niet meer met een traditionele kringverjaardag, maar door een exclusief weekend weg op een glamping bestemmingen. Hierdoor wordt het traditionele kampeerseizoen verlengd en zullen veel bestemmingen voor keuzes komen te staan welke periodes ze allemaal wel en welke ze niet mee pakken.
Glamping weddings
Een hele speciale gebeurtenis die een aparte vermelding verdient is natuurlijk een trouwdag. Bruiloften worden steeds meer over meerdere dagen gevierd in plaats van op één dag, en dat bij voorkeur natuurlijk op een mooie buitenlocatie of zelfs in het buitenland. Een glamping bestemming leent zich bij uitstek voor bruiloften die in een bohemian sfeer worden gevierd. We zagen het al in het afgelopen jaar, maar we voorspellen dat dit voor 2024 nog veel vaker zal voorkomen.
Natuur als geneesmiddel
In een wereld vol druk en digitale overstimulatie zoeken steeds meer mensen hun toevlucht in de natuur. Glamping faciliteiten bieden een ‘digitale detox’ aan, waarbij natuurbeleving en welzijn centraal staan. Campings en met name glamping bestemmingen zullen steeds meer rusteloze randstedelingen trekken die in het kader van duurzaam reizen niet meer naar Ibiza willen (of mogen) vliegen en daarom uit zullen wijken naar Twente, de Veluwe of Drenthe. Bestemmingen die durven te kiezen voor deze doelgroep en in durven te zetten op entertainment zoals yoga, retraites en mindfulness, zullen worden beloond. Het is een kapitaal sterke doelgroep die niet op de kleintjes let als ze op vakantie gaan.
Glamping outdoor festivals
Glamping speelt een groeiende rol bij outdoor festivals, waar het comfort van een hotelkamer wordt gecombineerd met de unieke ervaring van een festival in de buitenlucht. Dit zien we al terug tijdens events als Zwarte Cross en Lowlands waar spelers als Campsolutions zorgen voor kant en klare tenten die te boeken zijn en waar de student van 10 jaar terug inmiddels zijn verdiende geld uitgeeft aan luxe en comfort. Maar denk ook aan de festivals die te vinden zijn op campings. Een voorbeeld hiervan is Wortelpop op de Beerze Bulten waar op 15 juni een familiefestival plaatsvindt met theater, entertainment en optredens. Of kijk naar Molke Zuna, waar een pop-up glamping festivalterrein gestalte heeft gekregen met de toepasselijke naam naam’ bij de buren’ inclusief mooi buitenbar en keuken met mooie streekgerechten. Festivals en verblijfsrecreatie zullen meer en meer gaan blenden.
Hotels benutten buiten ruimtes voor Glamping
Hotels en buitenplaatsen / campings zullen steeds meer in elkaar vermengen. Zo worden bijvoorbeeld hun buitenruimtes steeds beter benut, door unieke, multifunctionele ruimtes aan te bieden die de inkomsten verhogen. Grote voorbeelden ken ik vooralsnog vooral uit het buitenland, waar grote hotelketens zoals Hilton op hun terrein ook glamping accommodaties aanbieden, naast de ‘standaard’ hotelkamer. Dit biedt veel voordelen: de faciliteiten van het hotel zijn ook toegankelijk voor de glamping gast en de accommonidaties kunnen via dezelfde boekingsmodule geboekt worden. In Nederland zijn spelers zoals Buitenplaats Beekhuizen hier ook al goed mee bezig, waar er naast Safaritenten in het bos ook een Boutique hotel is, met een hoge standaard en waardoor een aantal faciliteiten, zoals een goed restaurant en ontbijt service voor alle gasten mogelijk zijn.
Eco-bewustzijn
Duurzaamheid is een sleutelfactor in de glampingindustrie. Eco-vriendelijke reiservaringen met een lage koolstofvoetafdruk trekken steeds meer gasten aan. Het loont dus niet meer om alleen maar een aantal safaritenten aan te bieden, je zal echt je totale concept helder moeten hebben. De toekomstige vakantieganger wil met een goed geweten op vakantie gaan en zal vragen of de locatie kan aantonen dat de impact op de directe omgeving en het milieu wordt beperkt of wordt gecompenseerd.
Moderne technologie
Hoewel glamping van oudsher een low-budget optie is, verwachten gasten tegenwoordig meer comfort en een gestroomlijnde ervaring, van online boeking tot inchecken. We zullen steeds meer key-less check in parken gaan zien zoals bijvoorbeeld het Marbel concept van Danny Paerl op de Veluwe. Daar zijn enkele zeer luxe afgewerkte accommodaties geplaatst, maar is er geen centrale hal meer, laat staan dat er vast personeel in dienst is. Alles wordt geregeld via de app, van het inchecken in de woning en het bedienen van de lichten tot het boeken van een lokale guide en het inzetten van flexibel schoonmaakpersoneel na afloop van de vakantie. ook zie je bij Soof Retraits dat zij een app aanbieden waar alle zaken van het park op worden getoond.
Remote werken
Glampinglocaties en campings die faciliteiten bieden voor zogenaamde digital nomads, zoals een goede Wi-Fi en co-working ruimtes, trekken een nieuwe golf van eco-bewuste reizigers aan. Na Corona zien we dat business en pleisure trips sterk met elkaar vermengd zullen zijn, mede door het grote aantal freelancers en ondernemers. Zij zullen vaak een vakantie willen combineren met werkdagen of tijdens een business trip het gezin wilen meenemen. Campings doen er goed aan om een speciale co-workspace in te richten, desnoods tegen een kleine vergoeding, zodat tijdens de zoom-call niet de wifi hapert of het gezin in beeld komt. Een goed voorbeeld hiervan is Sérignan Plage in Frankrijk die een workspace heeft tegen betaling, met goede airco, gratis koffie en goede werkplekken.
Unieke ervaringen
In een verzadigde reismarkt zoeken gasten naar unieke ervaringen. Glamping locaties worden aangemoedigd om zich te laten inspireren door hun omgeving om onderscheidende ervaringen te bieden. Hoe unieker hoe beter. Zorg dat je niet ‘stuck in the middle’ blijft zitten, maar je onderscheidt door ergens de ‘ste’ in te zijn (schoonste, duurzaamste, goedkoopste, duurste).
Lokale beleving
Glampinglocaties moeten een sterke lokale identiteit hebben, waarbij gebruik wordt gemaakt van lokale producten en materialen, om zich te onderscheiden in een geglobaliseerde wereld. Zo drink je een biertje van Brouwerij Nös op Mölke, drink je een Albona wijn uit de Chianti regio op De Papillon (onderdeel van de Vacanze col Cuore groep). Mensen willen zich onderdompelen in de lokale gewoonten en nemen bovendien graag een aandenken mee naar huis of als cadeau voor diegene die thuis zijn gebleven.
Conclusie
In 2024 overbrugt glamping de kloof tussen luxe en natuur nog verder, en zorgt voor reizigers die op zoek zijn naar unieke ervaringen op bijzondere locaties. Voor hoteliers, campingeigenaren en glamping locaties is het voor 2024 essentieel om in te spelen op moderne technologie, duurzaamheid en nieuwe niches van gasten om succesvol te zijn in snel ontwikkelende markt.