Deze website maakt gebruik van cookies. Deze gegevens worden gebruikt om de website zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de wensen en interesses van onze bezoekers. Lees hier meer over in onze privacy statement.

Akkoord

Persreis naar het Gardameer

Onlangs zijn wij op persreis geweest naar het Gardameer in het noorden van Italië. Het is niet voor niets één van de favorieten bij Nederlandse kampeerders. Je vindt er een mix van sfeervolle dorpjes, waanzinnige landschappen, wereldsteden, prachtige natuur én niet te vergeten het Gardameer zelf!

Dag 1

Het was vroeg érg vroeg, want we vlogen om half 7 ‘s morgens vanaf Schiphol naar Verona. Maar “elk voordeel heb z’n nadeel” zou Cruijff gezegd hebben, je hebt wel wat aan je dag. Na een rustige en relatief korte vlucht kwamen we aan op de luchthaven van Verona. De lucht was er strakblauw, het zonnetje scheen al lekker. Wát een verschil, want we vertrokken uit een druilerig Nederland. Oké, eerst de bagage ophalen – die er overigens al supersnel was. Door naar de koffiecorner want het was tijd voor de eerste echte Italiaanse cappuccino terwijl we op onze collega en taxi wachtten.

Inmiddels waren we met de auto onderweg naar Camping Lido in Lazise, onze uitvalsbasis van deze persreis. Een fijne camping direct aan het Gardameer. Vanaf de meeste plekken heb je prachtig uitzicht over het meer. Wij verbleven in een Lago Garden Superior, superfijn, comfortabel met uitzicht op het Gardameer vanaf het terras. De accommodatie is voorzien van een woonkamer/keuken, twee slaapkamers (geschikt voor maximaal vijf personen) en twee badkamers en  toiletten.

De eerste dag hadden we vooral tijd om even te installeren, de omgeving en de camping te verkennen. Morgen begint het echte programma en gaan we op pad. Aan het einde van de middag brachten we een bezoekje aan Garda, een fijn dorpje aan het Gardameer. Lekker slenteren door de kleurrijke straatjes, en uiteraard scoorden we er een homemade gelato. Na een drankje gedronken te hebben op het terras met uitzicht over het meer sloten we de dag af op de camping. We genoten van heerlijke pizza’s, pasta’s en de lekkerste wijn terwijl de zon onder ging. Wow! En ja, het zal je werk maar zijn… Je hoort ons niet klagen!

Dag 2

We begonnen de dag al vroeg, want we hadden allebei onze hardloopspullen meegenomen. Nog even voor het ontbijt een rondje rennen langs het meer. Het is zó leuk om ‘s morgens vroeg langzaam maar zeker de camping wakker te zien worden. Lekker nog met van die slaapgezichtjes onderweg naar het winkeltje op de camping om verse broodjes te scoren voor het ontbijt. Wij werden getrakteerd op ontbijt bij het restaurant van de camping. De omeletjes smaakten nog beter na het rennen. Wat een topstart van de dag!

En toen was het tijd om op pad te gaan en brachten we een bezoek aan het wijnhuis Casetto in Bardolino. Het wijnhuis bestaat al enkele generaties en sinds januari is het verhuisd naar een ultramodern en gloednieuw gebouw met prachtig uitzicht over de wijnranken en het meer. Het is niet voor niets dat hier ook bruiloften en partijen gevierd worden. We kregen een rondleiding door het gebouw, via de opslag en de gistingsruimtes waar de wijn in wordt geproduceerd. Daarna was het tijd om een van de wijnen te proeven. We kregen een een Chiaretto di Bardolino Spumante voorgeschoteld, een heerlijke lichte en zomerse wijn.

Vanaf het wijnhuis was het niet ver naar het centrum van Bardolino. Al gauw vonden we een parkeerplaats en liepen we het centrum in. Door de kleurrijke straatjes, de bootjes in de haven en de gezellige terrassen voelde het gelijk als vakantie. We besloten om in een zijstraatje aan te schuiven bij een fijn restaurant voor de lunch.

Toen was het tijd voor actie, we gingen wandelen naar de top van de Rocca di Garda. Een heuvel tussen Garda en Bardolino en je kunt deze wandeling in beide dorpjes starten. Wij besloten om de wandeling te beginnen in Bardolino. De route begint vlak maar halverwege loop je over keien en is het echt goed opletten waar je je voeten neerzet. Voor mensen die minder goed ter been zijn, zouden wij deze route afraden.. Uiteindelijk duurt de wandeling naar de top zo’n halfuur. Eenmaal boven aangekomen heb je een waanzinnig uitzicht en panorama over het meer en de omliggende dorpjes. Wij waren aan het begin van de avond tijdens het golden hour, dus dan zorgt de zon voor zo’n prachtige gouden gloed.

‘s Avonds zijn we nog een rondje gaan wandelen door het gezellige Lazise. Een levendig dorpje aan het meer met talloze bootjes en terrassen langs de kade. De imposante stadsmuur, kantelen en torens zijn ook niet te missen.

Dag 3

Na een smakelijk ontbijt vertrokken we naar Camping Riva Blu in Padenghe sul Garda aan de westkant van het Gardameer. Een gemoedelijke, groene én keurig onderhouden camping waar je zowel met eigen kampeermiddel als in één van de comfortable accommodates kunt verblijven. We kregen een rondleiding over het park en mochten een kijkje nemen in een paar Glamping-accommodaties. Deze hebben stuk voor stuk prachtig uitzicht over het meer, echt een heerlijk vakantieparadijs!

Daarna reden we door voor een wandeling naar Rocca di Manerba, een heuvel waar in de middeleeuwen een fort heeft gestaan. De overblijfselen zijn er tot op de dag van vandaag nog goed te zien. En hoewel het wat bewolkt was, heb je vanaf de top een prachtpanorama over het landschap en het meer.

We vertrokken voor onze volgende stop: Camping Fornella in San Felice del Benaco. Een werkelijk prachtige vijfsterren camping waar aan alles is gedacht. De camping zet ook volop in op duurzaamheid. Zo zijn er stukken grasveld bewust ‘verwilderd’  zodat er nu de mooiste bloemen ongestoord kunnen groeien en bloeien, om zo ook de biodiversiteit weer een boost te geven. Het tofste? De fruitbomen die gepland zijn tussen de accommodaties. Hoe lekker is het om ‘s morgens wat vers fruit te kunnen plukken voor je ontbijtje?

We kregen een rondleiding van Sigmar, de eigenaar van de camping. En hij nam ons mee met de boot naar het grootste eiland in het Gardameer: Isola del Garda. Sigmar en zijn familie zijn eigenaren van het eiland dat je alleen kunt bezoeken als je een rondleiding hebt geboekt. Het eiland, de tuinen en het kasteel zijn absoluut sprookjesachtig!

Dag 4

Vandaag stond in het teken van fietsen aan het Gardameer. Vanaf de camping vertrokken we met onze elektrische fiets naar Valeggio sul Mincio. De route is zo’n 17 kilometer lang en het grootste deel voert langs de rivier de Mincio. Het landschap en de panorama’s onderweg zijn te gek, het water van de rivier is knalblauw en groen en de stukken dat je door het bos fietst is top!

Onze lunchstek voor vandaag was Borsa Valeggio, een typisch Italiaans restaurant waar de zelfgemaakte verse tortellini een ware aanrader is. Een lieve nonna verwelkomde ons en we kregen drie varianten van de pasta voorgeschoteld. De tortellini was zijdezacht en smolt haast in je mond, waanzinnig! Na alle drie de varianten geproefd te hebben was die spinazie en ricotta de absolute favoriet!

Na deze lunch pikten we onze fietsen weer op en reden we via Lazise terug naar de camping. De rest van de middag konden we nog even ontspannen  Het was de laatste avond op de camping van deze persreis, en die sloten we af op het terras van het gezellige restaurant met uitzicht over het meer.

Dag 5

Na een laatste ontbijt op de camping was het tijd om de spullen in te pakken en uit te checken. De auto volgeladen met bagage vertrokken we naar Verona waar vandaan we ‘s avonds naar Amsterdam zouden vliegen. De laatste camping die we nog bezochten was de stadscamping Castel San Pietro die nét achter de oude stadsmuren van Verona ligt. Perfect als je met een tentje komt kamperen of met een kleine camper. De kampeerplaatsen worden omgeven door veel groen, wat zorgt voor verkoeling op zomerse dagen.

Vervolgens was het tijd om Verona te ontdekken. En na een heerlijke lunch met uitzicht op de arena hadden we nog wat vrije tijd. We besloten een ijsje te scoren bij Grom (volgens een van onze medereizigers dé beste van Verona!) en in plaats van een wandeling terug naar de camping waar de auto geparkeerd stond, pakten we de funicolare. Vanuit de gondel heb je een prachtig uitzicht over de stad.

Aan het einde van de avond vlogen we terug van Verona naar Amsterdam en zat onze persreis er al weer op!

Benieuwd naar de campings die wij hebben bezocht? Dat lees je hier!

Ook gek op Glamping? Join the team!

Blogger worden »

« Terug naar overzicht

Categorieën

Pagina delen

Vestar

Familie Kienhuis,

Ik kan deze camping aan iedereen aanbevelen!

De ligging van de camping was heel erg mooi. een super mooie baai, en alle voorzieningen zijn aanwezig. Het enige wat onze kinderen miste was een glijbaan, maar verder konden zij zich uitstekend vermaken. Ik heb de camping en de tent nu al aan meerdere mensen geadviseerd.

Bezocht Vestar in juli 2016 met jonge kinderen.