{"id":18226,"date":"2018-05-07T08:31:28","date_gmt":"2018-05-07T06:31:28","guid":{"rendered":"http:\/\/www.glamping.nl\/?p=18226"},"modified":"2018-05-07T08:41:23","modified_gmt":"2018-05-07T06:41:23","slug":"global-glamping-summit-groot-succes","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.glamping.nl\/global-glamping-summit-groot-succes\/","title":{"rendered":"Eerste Global Glamping Summit in Denver (US) groot succes"},"content":{"rendered":"
Op 24 en 25 april vond in Denver Colorado de eerste Glampingbeurs van Noord-Amerika plaats. De organisatie was in handen van Swan Events<\/a>, dat ook de Glampingshow in Birmingham (UK) organiseert, en Glampinghub<\/a>, gevestigd in Denver. Het congres bood een mix aan van exposanten en seminars die de bezoeker – vaak net startende of toekomstige glampingondernemers – inspiratie bood.<\/p>\n Het congres werd geopend door Ruben Martinez, eigenaar van Glampinghub. Glampinghub is een online boekingsplatform dat inmiddels meer dan 30.000 bestemmingen wereldwijd heeft opgevoerd op haar website. Ondanks dit duizelingwekkende aantal, zei hij dat Glamping nog in de pioniersfase zit. Er is dus vooral veel behoefte aan kennis en momenten om te netwerken. In tegenstelling tot in Europa, is in Amerika Glamping nog een relatief onbekend fenomeen. Toch lijkt de tijd rijp dat glamping ook hier een grote vlucht kan gaan nemen.<\/p>\n\n De factoren die aan het succes van glamping in Amerika moeten bijdragen zijn vergelijkbaar met hoe we de Glampingmarkt in Europa zien. De huidige vakantieganger stelt hoge eisen aan zijn vakantie. Mensen willen weer \u2018back to nature\u2019 en internet en social media bieden een podium voor luxe accommodaties op unieke locaties. Enkele van de sprekers waren Sarah Dunek van Under Canvas en Peter Mack van Collective Retreats. Beide bedrijven zijn al vroeg ingestapt bij de glampingtrend en openen in respectievelijk 2009 en 2010 hun eerste locatie. Inmiddels zijn ze als organisatie gegroeid en bieden ze hun services aan op meerdere locaties. Toch zijn het voor Europese standaarden nog relatief kleine aantallen. Under Canvas opereert op 7 locaties en Collective Retreats opent komende zomer haar zesde locatie in New York City op het Governors Island<\/a>. Vooral de locatie in de haven van Manhattan mag rekenen op veel belangstelling.<\/p>\n\n Ook waren er sprekers uit Europa, waaronder ikzelf (Richard Otten). Ik deelde vanuit mijn positie als eigenaar van deze website en docent aan de NHTV een aantal trends uit de Europese glampingmarkt en de verschillen hiervan met de Amerikaanse.<\/p>\n Het verschil tussen Europa en Amerika komt vooral tot uiting in de geschiedenis van camping. In Europa is sinds de jaren 80 een hele industrie ontstaan van grote campings, ketens, groepen en touroperators die al vele jaren van ontwikkeling hebben doorgemaakt. Hierdoor wordt in Europa – voor een deel althans – de huidige glampingtrend voortgebouwd op de structuren van de campingindustrie.<\/p>\n In Amerika bestaat kamperen natuurlijk ook wel langer, maar vooral in twee vormen. Kamperen in de natuur met weinig faciliteiten (vooral in combinatie met een bezoek aan de national parks) en de RV\u2019s, waarbij Amerikanen vooral rondrijden en tijdelijk verblijven op campgrounds. De vakantieparken en campings zoals wij die kennen in Europa bestaan hier niet. Hierdoor zien we dat Glamping in Amerika, nog meer dan in Europa, een nieuwe doelgroep aanboort. Mensen die wel de natuur willen bezoeken, maar niet de luxe voorzieningen willen opgeven. Potentieel dus een hele grote markt die veel kansen biedt, ook voor Europese spelers.<\/p>\n Wel is er een groot verschil in de gemiddelde lengte van een glampingvakantie. Hoewel in Europa ook zeker aan korte weekenden wordt gedaan, is toch de gemiddelde glampingvakantie zo\u2019n 10 dagen. Dit is in Amerika onmogelijk, omdat het aantal vakantiedagen simpelweg niet zo groot is. Hierdoor is de glampingmarkt vooral ingericht op korte verblijven – zogenaamde shortstays – en is dus het belang van een terugkerende klant groot, zegt Sarah Riley van Inspired Camping<\/a>. Zij adviseert eigenaren van campings en glampings in Engeland en wil met deze beurs ook kijken of zij Amerikaanse glampingeigenaren kan helpen.<\/p>\n Ook is het een duidelijk verschil dat in Amerika \u2018glamping\u2019 overal hetzelfde betekent: \u2018where luxury meets nature\u2019. Hierdoor is er een grote afzetmarkt en kan men in \u00e9\u00e9n taal (Engels) communiceren met klanten. In Europa zien we veel verschillende benaderingen voor de term glamping. In Frankrijk geldt een andere definitie dan in Nederland. Overigens komt dit vooral omdat de Fransen het woord \u2018glamping\u2019 minder vaak gebruiken, iets dat wij ook zien in de zoekresultaten van onze Franse website. Hier wordt de term \u2018h\u00e9bergement insolide’ vooral gebruikt.<\/p>\n\n E\u00e9n onderwerp is zowel in Europa als Amerika gelijk. We moeten als industrie vooral zorgen dat de gasten die voor het eerst een glampingervaring beleven niet worden teleurgesteld. Het woord glamping wordt tegenwoordig maar wat vaak voor een accommodatie gebruikt, waarvan de vraag is of het wel echt \u2018glamping\u2019 kan worden genoemd. We hebben met z\u2019n allen de taak ervoor te zorgen dat we een bepaalde standaard proberen na te leven. In een eerder blog<\/a> heb ik daarom al de 4 categorie\u00ebn van glamping benoemd die we in samenwerking met\u00a0vacanceselect.nl<\/a>\u00a0hebben ontwikkeld, namelijk Glamping nature, Glamping Camping, Glamping Villages en Glamping Experience. Hier zal ik in een volgend blog binnenkort nog dieper op ingaan. Feit blijft dat de glampingmarkt zowel in Europa als Amerika nog heel wat ontwikkelingen zal doorgaan de komende jaren.<\/p>\n Zelf benieuwd geworden naar zo’n congres? Tijdens het congres werd aangekondigd dat er een extra editie zal komen in Californi\u00eb in november van dit jaar.\u00a0En dat er in 2019 een tweede editie zal volgen in Denver.\u00a0<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Op 24 en 25 april vond in Denver Colorado de eerste Glampingbeurs van Noord-Amerika plaats. De organisatie was in handen van Swan Events, dat ook de Glampingshow in Birmingham (UK) organiseert, en Glampinghub, gevestigd in Denver. Het congres bood een mix aan van exposanten en seminars die de bezoeker – vaak net startende of toekomstige… Read more »<\/a><\/p>\n","protected":false},"author":14,"featured_media":18235,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[342],"class_list":["post-18226","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-nieuws"],"acf":[],"yoast_head":"\nDe eerste editie van de Global Glamping Summit<\/h2>\n
Glamping in Amerika<\/h2>\n
Verschillen tussen de Europese en Amerikaanse glampingmarkt<\/h2>\n
De geschiedenis van camping<\/h3>\n
Gemiddelde lengte van glampingvakantie<\/h3>\n
Betekenis van glamping<\/h3>\n
Toekomst voor de glampingindustrie<\/h2>\n