{"id":18356,"date":"2018-05-28T14:17:57","date_gmt":"2018-05-28T12:17:57","guid":{"rendered":"http:\/\/www.glamping.nl\/?p=18356"},"modified":"2018-05-16T15:13:08","modified_gmt":"2018-05-16T13:13:08","slug":"glamping-groeiende-markt-behoefte-aan-duiding","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.glamping.nl\/glamping-groeiende-markt-behoefte-aan-duiding\/","title":{"rendered":"Glamping: een groeiende markt met behoefte aan duiding"},"content":{"rendered":"
De glampingmarkt is volop in groei. Onlangs mocht ik spreken tijdens de Global Glamping Summit in Denver. Hier werd de eerste conferentie in Amerika over glamping gehouden. Mijn presentatie ging over de trends die wij in Europa zien. Tijdens de conferentie merkte ik vooral hoe verschillend per land en continent naar het fenomeen glamping werd gekeken. In Afrika zeggen ze: wij doen al 100 jaar aan glamping, in Europa zeggen we: glamping is een camping met luxe. In Amerika is het vooral een \u2018lifestyle\u2019. Waar alle experts het wel over eens zijn: er moet meer duiding komen om het voor de consument makkelijker te maken. Deze ziet nu namelijk door de bomen het bos niet meer.<\/p>\n
Stel je voor: je wilt een vakantie boeken. Je hebt op een verjaardag gehoord over glamping. Dit lijkt je wel wat. Je gaat online en typt in Google in: \u2018Glamping Frankrijk\u2019. Wat kom je tegen? Touroperators, specialisten, affiliate platforms en bestemmingen. Een jungle aan opties en mogelijkheden die allemaal beweren dat ze \u2018glamping\u2019 aanbieden.<\/p>\n
Maar wat is nu precies \u2018glamping\u2019 ? Als we de meest gangbare definitie mogen hanteren is glamping een samenvoeging van de woorden glamorous en camping. Hierbij gaat het om accommodaties die luxe en comfort bieden, maar wel gesitueerd zijn op locaties aan een beekje, in een bos of elders waar je een fenomenaal uitzicht hebt. Simpel gezegd: de luxe van thuis of een hotel, maar wel midden in de natuur.<\/p>\n
Glamping is een relatief nieuw woord. Het werd pas in 2006 voor het eerst waargenomen in de Nederlandse media toen verschillende bestemmingen (campings voornamelijk) en touroperators inspeelden op een fenomeen dat kwam overwaaien uit Engeland. Verschillende safaritenten, lodgetenten en boomhutten boden voor bestaande campings een mogelijkheid om een nieuwe markt aan te boren. Een markt voor mensen die niet hielden van het ouderwetse kamperen.<\/p>\n
Door de jaren heen werd glamping van een hype en trend tot een vakantievorm die steeds meer ingeburgerd raakte. Dit zagen wij ook terug in de aantallen bezoekers van onze website. In het prille begin was glamping vooral een vorm van luxe midden in de natuur. Denk hierbij aan een safaritent met een eigen badkamer en boxspring op een unieke locatie ergens in Toscane. Glamping was dus iets anders dan camping. Het was kleinschalig, persoonlijk, luxe en gericht op een nieuwe doelgroep die normaal gesproken niet ging kamperen.<\/p>\n
Gaandeweg veranderde dit. Dit kwam door twee ontwikkelingen. Ten eerste de economische crisis van 2008 en ten tweede de opkomst van social media en internet.<\/p>\n
De economische crisis legde een zenuw bloot in de campingmarkt. Er was in de jaren ervoor te weinig ge\u00efnnoveerd en het concept kampeervakantie was uitgemolken. Er waren plekken in Zuid-Frankrijk en aan het Gardameer waar zogenaamde bungalowtenten in aantallen van soms wel 40 tot 50 per \u2018straat\u2019 werden opgesteld door touroperators en campingeigenaren. Het idee was: we zitten op een A locatie en de vraag is er toch wel. Met minimale kosten, proberen zoveel mogelijk marge te maken. Dit werkte wellicht gedurende de jaren negentig en aan het begin van de 21ste eeuw, maar werkte niet meer toen de crisis uitbrak.<\/p>\n
Het nieuwe fenomeen glamping bleek een uitkomst. Campings zagen de ontwikkeling doordat er ineens veel nieuwe spelers op de markt kwamen die op kleine schaal konden opereren, niet in de laatste plaats door de opkomst van internet en social media.<\/p>\n
Door deze ontwikkeling was het veel makkelijker geworden om zonder via een tussenpersoon te werken, rechtstreeks naar de consument te communiceren. Bovendien leende social media zich ervoor dat unieke accommodaties een \u2018gun factor\u2019 hadden. Immers: je kon er mooie plaatjes van maken voor op je Facebooktijdlijn. Dit zorgde overigens ook voor de opkomst van een hele nieuwe markt van bijzondere overnachtingen en unieke accommodaties, waarbij de term glamping ook niet altijd de lading dekte.<\/p>\n
Campings zagen dit en dachten: dit moeten wij ook. Door luxere accommodaties aan te bieden werd er plotseling een nieuwe doelgroep aangesproken die normaal gesproken niet wilde kamperen. Bovendien kon voor de safaritent, luxe mobilhome met vaatwasser of boomhut simpelweg meer gevraagd worden dan een tent met plastic stoelen op het terras.<\/p>\n
Met de groei van de markt en de combinatie van nieuwe spelers die op een kleine schaal rechtstreeks met de consument contact hadden en de opkomst van \u2018glamping op een camping\u2019 ontstond er ook de eerste miscommunicatie. Want: wat was nou precies glamping? Gold dit alleen voor de zes safaritent die op een heuvel in Toscane werden beheerd door een echtpaar die voor je kookten of kon je ook glamperen als je in een mobile home zat met een vaatwasser en airco op een grote camping in Zuid-Frankrijk?<\/p>\n
Met de populariteit van glamping groeide ook de vraag en de prijs. Voor een Glamping accommodatie met alle luxe en voorzieningen betaalde je al gauw een prijs die een gemiddelde caravan of mobile home niet meer opleverde. Touroperators en campings zagen dit en zochten de grens op waardoor sommige accommodaties met een simpele make-over tot glampingaccommodatie werden omgetoverd, met een bijpassend prijskaartje. Dit leidt onverlet tot teleurstelling en miscommunicatie bij de gast.<\/p>\n
Hier schuilt nu precies het gevaar. Aangezien het een nieuwe vorm van vakantie vieren is zijn er veel mensen die voor het eerst kennis maken met glamping en deze mensen willen we niet teleurstellen. Sommige mensen opteren dan ook voor een soort sterrensysteem, vergelijkbaar met hoe het werkt bij een hotel of zelfs met traditionele campings. Je weet wat je mag verwachten als je 5 sterren hebt en ook als je 2 sterren hebt geboekt.<\/p>\n
Toch is de Glamping markt niet zo makkelijk in te delen in sterren. Stel dat Wifi, een spa en televisiescherm in je tent het maakt tot een 5 sterren glamping? Wat doen we dan met locaties die dit niet hebben, maar wel op-en-top luxe aanbieden?<\/p>\n
Bovendien is ook wel bewezen dat in de huidige tijden van reviews (Trustpilot, Zoover) heel vaak niet eens meer gekeken wordt naar de sterren. Sterren is veelal een verouderd systeem dat vooral kijkt naar de \u2018hardware\u2019 van een locatie (aantal m2, geasfalteerde paden, etc.) en niet naar de service (gastheerschap, eigenaarschap, persoonlijke benadering) die geboden wordt.<\/p>\n
Ik vraag me dus af of een sterrensysteem alleen voldoende is om de glampingmarkt te duiden. Ik denk dat er meer nodig is. We moeten vooral terug naar de vraag van de consument. Waarom gaat hij of zij op een glampingvakantie? Dit antwoord kan totaal anders zijn voor een koppel van 28 en 26 die op hun honeymoon is dan voor een gezin met 3 kinderen dat wel graag in luxe vakantie wil vieren.<\/p>\n
Na te hebben gesproken met verschillende experts in de markt, hebben wij daarom besloten om met een eerste voorstel te komen om de glampingmarkt verder te segmenteren en in te richten. Deze segmenten willen we bovendien doorvoeren in onze zoekfilters zodat iemand nog beter uit komt bij zijn gewenste vakantie.<\/p>\n
We willen de Glamping indelen in 4 groepen:<\/p>\n
Hierbij gaat het vooral om kleinschaligheid en persoonlijke benadering (denk aan een eigenaar van een terrein met slechts 6 safaritenten, zonder receptie, groot zwembad, etc.)<\/p>\n
Deze vorm van glamping is vooral zichtbaar in huidige campingstructuren die een deel van een camping transformeren tot glampingaccommodaties, waarbij wel gebruik kan worden gemaakt van alle faciliteiten van een camping<\/p>\n
Een park dat puur en alleen is ingericht met glampingaccommodaties en ook faciliteiten heeft die passen bij dit luxe segment. Denk aan spa\u2019s & wellness, restaurants, etc.<\/p>\n
Unieke en bijzondere accommodaties die zijdelings passen in het glampingsegment. Voorbeelden zijn het slapen in een safaritent op het dak van een wolkenkrabber in New York, een boomhut, een airstream of een windmolen. Kern blijft wel: luxe en conform gegarandeerd.<\/p>\n
Heb jij zelf idee\u00ebn over een mogelijke indeling van glamping of wil je andere informatie over glamping met ons delen? Neem dan vooral contact met ons op!<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" De glampingmarkt is volop in groei. Onlangs mocht ik spreken tijdens de Global Glamping Summit in Denver. Hier werd de eerste conferentie in Amerika over glamping gehouden. Mijn presentatie ging over de trends die wij in Europa zien. Tijdens de conferentie merkte ik vooral hoe verschillend per land en continent naar het fenomeen glamping werd… Read more »<\/a><\/p>\n","protected":false},"author":14,"featured_media":17783,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[342],"class_list":["post-18356","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-nieuws"],"acf":[],"yoast_head":"\n